ارزن چیست و چه فوایدی دارد؟ | سبزیجات

 

ارزن چیه و چه فوایدی داره؟

 

ارزنا گروه کوچیکی از گونه های دانه دار غلات کامل هستن که در نواحی خشک مخصوصا در آسیا و آفریقا خوب رشد می کنن.

 

ارزن یه دانه باستانی حساب می شه که از ۱۰۰۰۰ سال پیش در آسیای شرقی کشت می شده. شکلای جور واجور مختلفی داره که شکلای جور واجور مرواریدی و انگشتی از معروف ترین اونا هستن. با اینکه ارزن بیشتر به عنوان غذای پرندگان حساب می شه، ولی فقط مخصوص اونا نیس و به عنوان یکی از غلات خوشمزه جهت جفت و جور شکلای جور واجور متنوعی از غذاها در خیلی از کشورها مخصوصا چین، آفریقا و هند کاربرد داره. ارزن در طول سال هست و از نظر اندازه کوچیک بوده و شکل گردی داره که به رنگای سفید، زرد کم رنگ، قهوه ای، خاکستری یا بنفش دیده می شه.

 

ارزن از نظر طعم، شیرینی ملایمی داشته و شامل هزاران ماده مغذی خوبه و بیشتر از یه سوم جمعیت جهان از اون تغذیه می کنن.

 

ارزش غذایی ارزن

مواد مغذی ارزن شامل ۱۵ درصد پروتئین، مقادیر بالای فیبر، ویتامینای B کمپلکس (نیاسین، فولاسین و ریبوفلاوین)، مواد معدنی آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، پتاسیم، کلسیم و روی، آمینواسیدهای لازم متیونین، لسیتین و ویتامین A و غنی از فیتوکمیکالایی مثل اسید فیتیکه.

 

. ارزن یه ماده بدون گلوتنه که میشه اونو واسه بیماران سلیاکی مورد استفاده قرار داد.

 

هم اینکه ارزن به عنوان یه منبع پرانرژی و شامل مواد مغذی بالا واسه ورزشکاران و بچه ها حساب می شه و در صورت ترکیب با حبوبات منبع عالی پروتئینه که مخصوصاً واسه افراد دارای رژیم گیاه خواری ایده آله.

 

در طب سنتی بیان شده که ارزن از نظر طبیعت، گرمایی خنک کننده داره و دارای ویژگیای ضد افسردگی و بی خوابی، آرامش بخشی، ضد قارچ، دافع بلغم، چربی خون و اخلاط سینه س، قابض بوده و آرد اون درمان کننده اسهال صفراویه و هم اینکه موجب تنظیم گرما بدن می شه.

 

سوپ ارزن در استفراغ و سوءهاضمه خوبه و هم اینکه استفاده منظم از سوپ اون واسه ویار و تهوع بامدادی می تونه اثر داشته باشه.

 

پیشگیری از بیماریای قلبی و دیابت

با اینکه شکلای جور واجور جو به عنوان مراقبت کننده قلب شناخته شده، ولی ارزن یکی از غلاتیه که دارای همون ویژگی هاس، غلات کامل منابع اصلی فیبر هستن و طبق دلایل آدمایی که بالاترین دریافت فیبر رژیمی رو داشتن در مقایسه با افراد مصرف کننده دست کم فیبر، ۲۹ درصد خطر پایین CVD رو داشتن، ولی این اثرات به درد بخور فقط مربوط به فیبر نیس، بلکه غلات کامل از نظر مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، لیگنانا و دیگه فیتونوترینتا هم غنی هستن.

 

ارزن غنی از کلسیمه و به تحکیم استخوانا کمک کرده و خطر استئوپروزیس رو کم می کنه

 

همون طوری که ذکر شد ارزن از منابع غنی منیزیمه و یه فنجون ارزن پخته، ۱۹ درصد منیزیم لازم روزانه بدن رو تأمین می کنه. تحقیقات نشون دادن که منیزیم باعث کاهش فشارخون گشته و حملات قلبی رو مخصوصاً در آدمایی که گرفتار به آترواسکلروزیس هستن کم می کنه. هم اینکه منیزیم باعث کاهش شدت تنگی نفس و تکرر حملات میگرنی می شه. ترکیباتی مثل اسیدهای چرب غیراشباع (PUFA)، الیگوساکاریدها، استرولای گیاهی و استانولا و ویتامین B3 موجود در ارزن باعث کاهش کلسترول می شن.

 

غلات کامل هم اینکه منابع مهم رژیمی آنتی اکسیدانای محلول در آب، محلول در چربی و غیرمحلول هستن، آنتی اکسیدانای غلات شامل ویتامین A، سلنیوم، اسیدهای فنولیک و اسیدفیتیک هستن، البته ظرفیت آنتی اکسیدانی غلات تصفیه نشده به مراتب بیشتر از شکلای جور واجور تصفیه شده. تحقیقات انسانی میگن که آنتی اکسیدانا در غالب غذای کامل مۆثرتر از حالت مکمل در پیشگیری از بیماریای قلبی هستن. یه نوع از فیتونوترینتای اصلی ارزن، لیگنانه که در روده آدم به انترولاکتون و انترودیول تبدیل می شه.

 

براساس تحقیقات انجام گرفته، سطح خونی انترولاکتون رابطه برعکس با مرگ به وجود اومده به وسیله CVD و بقیه علل مرگ و میر داره و در پیشگیری از سرطان پستون و سرطانای وابسته به هورمون هم نقش انترولاکتون دیده شده. در خیلی از افراد خطر CVD، دیابت و چاقی با مقاومت انسولینی در ارتباطه که طبق تحقیقات اپیدمیولوژیکی دریافت بالای غلات کامل باعث افزایش حساسیت انسولینی می شه. مکانیسمای پیشنهادی به شاخص گلیسمیک پایین تر، محتوای بالای فیبر، منیزیم و ویتامین A در غلات کامل نسبت داده شده.

 

مصرف منظم غلات کامل خطر دچار شدن به دیابت ملیتوس نوع ۲ رو کم می کنه. یافته های یه مطالعه ۸ ساله شامل ۴۱۱۸۶ شرکت کننده از زنان مشکی پوست نشون داد که رابطه معکوسی بین دریافت منابع غذایی غنی از منیزیم و کلسیم با دیابت ملیتوس نوع ۲ هست و خطر دچار شدن به مریضی تا ۳۱ درصد کم میشه، فیتوکمیکالای موجود در ارزن باعث کند شدن روند هضم گشته و سطح قند خون رو در دیابت کنترل می کنن. از اونجا که مصرف روزانه لبنیات کم چرب هم می تونه خطر دچار شدن به دیابت ملیتوس رو ۱۳ درصد کم کنه، پس یه صبحونه شامل یه کاسه شیر گرم با ارزن بوداده یا پرک شده می تونه بسیار به درد بخور تلقی شه.

 

فایده های درمانی ارزن

تحقیقات زیادی جنبه های جور واجور غلات کامل مثل ارزن رو در مورد بیماریا بررسی کردن که اینجا با در نظر گرفتن یافته های اونا به فایده های درمانی ارزن می پردازیم. همون طوری که تا الان اثبات شده، رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری اولیه و ثانویه بیماریای کرونری قلبی داره و اثر حفاظتی غذاهای شامل غلات کامل در مریضی قلبی– عروقی (CVD) بیشتر از ۴۰ ساله که مطرح شده، هم اینکه دریافت غلات کامل مانند ارزن با کم شدن خطر دچار شدن به دیابت، پرفشاری خون و شکلای جور واجور سرطانا هم رابطه داره.

 

کاهش خطر سنگای صفراوی

مطالعه ای نشون داد که مصرف فیبر (محلول و نامحلول) خطر پیشرفت سنگای صفراوی رو ۱۳ درصد کم می کنه، البته مصرف فیبر نامحلول حفاظت بیشتری بر علیه سنگای صفراوی نشون داد. اینطوری که ۵ گرم افزایش دریافت در فیبر نامحلول تا ۱۰ درصد خطر تشکیل سنگ رو کم می کنه. مصرف غذاهای شامل فیبر نامحلول مثل ارزن زمان عبور از روده رو افزایش و ترشح اسیدهای صفراوی رو کم می کنه (البته مقادیر خیلی زیاد باعث تشکیل سنگای صفراوی می شه).

 

پیشگیری از سرطان پستون و آسم

رژیم غنی از فیبر غلات کامل (ارزن) و میوه در زنائی که بیشتر از ۳۰ گرم در روز فیبر مصرف می کردن، در مقایسه با زنائی که کمتر از ۲۰ گرم مصرف می کردن به طور معنی داری از سرطان پستون (۲۵ درصد) پیشگیری کرد که شایدً به دلیل کنترل بازجذب و سنتز استروژن و کنترل افزایش بافت پستانی بوده. هم اینکه دریافت پایین غلات کامل با بروز بالای آسم در بچه ها رابطه داره (۷/۱۶ درصد) و از اونجا که در افراد گرفتار به آسم شایدً باید از گندم به خاطر آلرژی دوری شه، پس ارزن به عنوان یکی از غلات کامل ایده آل واسه این افراد حساب می شه.

 

غنی از کلسیم و آهن

ارزن از نظر کلسیم غنی بوده و به تحکیم استخوانا کمک کرده و خطر استئوپروزیس رو کم می کنه. هم اینکه به خاطر آهن موجود در ارزن در افراد دچار آنمی می تونه به درد بخور واقع شه. با در نظر گرفتن ویژگیای روشن غلات کامل مخصوصا ارزن دست کم دریافت ۳ سروینگ غلات کامل روزانه پیشنهاد شده.

 

منبع : tebyan.net



خوراکیای پرخاصیت

  • خواص داروئی باقلا

.