ارزن چیست و چه فوایدی دارد؟ با خواص ارزن آشنا شوید | بیماری

: ارزن چیه و چه فوایدی داره؟ با خواص ارزن آشنا شید

بعضی از بهترین فواید ارزن واسه سلامتی، مواظبت از سلامت قلب، حفاظت در برابر دیابت، بهبود سیستم گوارش، کاهش خطر دچار شدن به سرطان، سم زدایی از بدن، افزایش سلامت تنفسی، بهبود سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبود عضلات و سلامت عصبیه.

اما از اونجایی که دوره رشد ارزن سریعه و توانایی رشد در محیطای خشک، بایر و تقریبا سخت رو هم داره، باعث شده واسه خیلی از کشورها، یه محصول ایده آل جهت زرع باشه.

هر چند شکل های جور واجور مختلفی از ارزن در سراسر دنیا رشد می کنن، اما رایج ترین اون ارزن مرواریدیه. از نظر تاریخی به احتمال زیاد ارزن از آفریقا نشأت گرفته. اما پس از اون حدود ده هزار سال قبل، در آسیا و خاورمیانه گسترش یافت. بنظر می رسه که ارزن به وسیله اون نقطه از تاریخ باستان توسعه یافته.

توانایی ارزن واسه زنده موندن در شرایط سخت، باعث شد که محصول کاملی شه و بهمین دلیل، امروزه هنوزم استفاده میشن.

این گیاه با دانه ای کوچیک، بیشتر در هند تولید و هر ساله بیشتر از ۸میلیون تن از اون کشت می شه. پس از هند، تعدادی از کشورای بزرگتر آفریقایی و چین قرار دارن. ارزن، می تونه مانند یه غلات معمولی استفاده شه و به دلیل اینکه نشاسته بسیار زیادی داره (مانند خیلی از غلات دیگه) می تونه در فرنیا، میان وعده ها و شکل های جور واجور نونا مورد استفاده قرار بگیره.

ارزن، هم اینکه یه منبع بسیار خوب از مواد مغذی، ویتامینا، مواد معدنی و ترکیبات آلیه که می تونه بطور زیادی باعث افزایش سلامت آدم به روشای جور واجور شه. در سالای گذشته، توجه زیادی به ارزن شده، شاید به خاطر این که مریضی سلیاک، فراگیرتر و معروف تر شده.

ارزن، بدون گلوتن است، پس افراد گرفتار به سلیاک، می تونن به عنوان منبعی از غلات، از اون بجای گندم استفاده کنن. ارزن، آسونترین و با ارزش ترین ماده ایه که می تونه به رژیمای غذایی در سراسر دنیا اضافه شه. هم اینکه شامل بیشترین مقدار انرژی، بیشترین چربی و بیشترین مقدار ویتامینای گروه B هستش.

ارزش تغذیه ای ارزن

ارزن، بمنظور جفت و جور ساختن مواد تغذیه ای اساسی، در سراسر جهان مورد استفاده خیلی از کشورای در حال پیشرفت قرار میگیره. ارزن به دلیل اندازه زیاد مواد مغذی از جمله مقدار زیادی نشاسته، ویتامین B بسیار زیاد، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم، خیلی با اهمیته. نیاز به یاداوری هم نیس که ارزن یه منبع سالم از چربیای لازم بدن هم هست. هم اینکه در ارزن مقدار زیادی پروتئین و فیبرهای غذایی هم هست.

فواید ارزن واسه سلامتی

سلامت قلب شما رو زیاد می کنه

اگه می خواین از قلبتون مواظبت کنین، ارزن یکی از بهترین دانه های ممکنه که می تونین به رژیم غذایی تون اضافه اش کنین.ارزن، یه منبع غنی از منیزیمه که یه ماده معدنی مهم واسه کاهش فشار خون و خطر حملات قلبی است، مخصوصا در مورد آترو اسکلروز.

هم اینکه ارزن یه منبع عالی از پتاسیم هم هست که به عنوان یه گشاد کننده عروق عمل می کنه و فشار خون رو بیشتر، پایین نگه می داره. کاهش فشار خون و بهینه سازی گردش خون شما، یکی از بهترین راه ها واسه حفاظت از سلامت قلبی و عروقی تونه.

علاوه بر این، لیگنانای گیاهی موجود در ارزن می تونن در دستگاه گوارش شما، به وسیله «میکرو فلورا» به لیگنانای حیوونی تبدیل شن. ثابت شده که لیگنانای حیوونی در برابر بعضی از بیماریای طولانی مانند سرطان و مریضی قلبی از ما مواظبت می کنن.

کنترل سطح کلسترول

سطح کلسترول با سلامت قلب در ارتباطه و اندازه بالای فیبر موجود در ارزن، واسه کاهش کلسترول خوبه. در واقع فیبر رژیم غذایی، خطر کلسترول بد (LDL) رو نابود می کنه و باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می شه.

حفاظت در برابر دیابت

میلیونا نفر از مردم در سراسر جهان، به دیابت گرفتار هستن. ارزن در خیلی از کشورای در حال پیشرفت (که دیابت در اونجا کمتر هست)، یه جزء اصلی به درد بخور از مواد غذاییه. شاید یکی از اثرات ارزن این باشه که شانس دیابت نوع ۲را کم می کنه (بخاطر اندازه زیاد منیزیم موجود در غلات).

منیزیم، یکی از مهمترین مواد معدنی واسه افزایش کارایی گیرنده های انسولین و گلوکز در بدنه. در نتیجه از دیابت جلوگیری می کنه. در جمعیتی که به دو گروه تقسیم شدن و گروهی رژیم غذایی همراه با منیزیم داشتن و گروه دیگه رژیم بدون منیزیم، کاهش ۳۰درصدی دیابت دیده شده.

سلامت دستگاه گوارش

ارزن ماده ای غذاییه که بیشترین مقدار فیبر رو داره، پس می تونه به عملیات دستگاه گوارش شما کمک کنه و مشکلاتی مانند یبوست، گاز بیش ازحد، نفخ و دل درد رو رفع کنه. با تنظیم روند گوارشی تون، می تونین از مواد مغذی بهتر استفاده کنین و خطرات جدی تر دستگاه گوارش مانند زخم معده یا سرطان روده ی بزرگ رو کم کنین.

هضم منظم و دفع مواد زائد، کارکرد کلیه، کبد، و سلامت سیستم ایمنی شما رو بهتر کنه. چون اون سیستما با فعالیتای متابولیکی بدن، رابطه نزدیکی دارن.

خطر سرطان

تحقیقات گذشته نشون داده که فیبر یکی از بهترین و آسونترین راه ها واسه جلوگیری از شروع سرطان سینه در خانوما هستش. در واقع، زنان می تونن با خوردن بیشتر از ۳۰گرم فیبر در روز، شانس دچار شدن به سرطان سینه رو تا ۵۰درصد کم کنن. با در نظر گرفتن اینکه سرطان سینه، یکی از شایع ترین و کشنده ترین شکل های جور واجور سرطانا است، همه خانوما باید به این پیشنهاد عمل کنن.

سم زدایی از بدن

آنتی اکسیدان های بسیاری در ارزن وجود دارن که علاوه بر تاثیر مفیدشان در خنثی کردن رادیکالای آزاد (که می تونن باعث سرطان شن) می تونن سموم دیگه رو هم از بدن دفع کنن، مانند سمومی که در کلیه و کبد شما هستن.

کورستین، کورکومین و اسید الاژیک و دیگه ترکیبات به درد بخور می تونن از راه افزایش دفع مناسب و خنثی کردن فعالیت آنزیمی در اون اندامها، بدن شما رو از هرگونه عوامل خارجی و سموم پاکسازی کنن.

دستگاه تنفسی

تحقیقات، به روشنی نشون دادن که ارزن می تونه بطور زیادی کیفیت زندگی آدمایی که از کودکی گرفتار به آسم بودن رو بهتر کنه و هم اینکه در مرحله اول می تونه، از گسترش اون جلوگیری کنه. با اینکه بعضی از دلایل بحث برانگیزه اما نشون میده که اندازه خس خس سینه و حملات آسم در کودکانی که مقدار زیادی غلات مانند ارزن مصرف می کردن، بطور زیادی کمتر شده (بیشتر از ۱۵درصد).

هم اینکه گندم دارای یه ماده حساسیت زای متداوله که با آسم و خس خس در ارتباطه ولی ارزن اینجور ترکیباتی نداره و اینجور تاثیر بدی نمی ذاره.

توجه: با در نظر گرفتن استرسای امروزی در بدن ما (مخصوصا در سیستم غددی) واسه اینکه هضم، بدرستی انجام شه به فعالیت بیشتری نیازه و روند هضم ارزن هم ممکنه سنگین باشه. پس، قبل اینکه رژیم غذایی تون رو به رژیم غذایی پر از ارزن تغییر بدید، درباره سلامت تیروئید و بقیه غددتان با دکتر خود مشورت کنین.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت
  • مطالب در رابطه
  • با خار مریم آشنا شید (خواص)