ارزش و فایده مصرف آجیل و دانه های روغنی! | تغذیه سالم

فایده مصرف آجیل بارها در مورد ارزش و فایده مصرف دانه های روغنی توضیح دادیم می خوایم از ویژگیا و اثرات جور واجور اونا روی بدن بگیم با ارزش غذایی این دسته از مواد غذایی آشنایی دارین و می دونین در چه زمینه هایی واسه سلامتی موثر خواهندبود.  کشمش، زردآلوی خشک، انجیر و […]

فایده مصرف آجیل

بارها در مورد ارزش و فایده مصرف دانه های روغنی توضیح دادیم می خوایم از ویژگیا و اثرات جور واجور اونا روی بدن بگیم با ارزش غذایی این دسته از مواد غذایی آشنایی دارین و می دونین در چه زمینه هایی واسه سلامتی موثر خواهندبود.

 کشمش، زردآلوی خشک، انجیر و آلو خشک با مقداری بادام یا فندق تاثیر بسیاری مفیدی روی سلامتی میذاره. در ادامه شما رو با این دنیای پر از انرژی و سلامتی آشنا می کنیم.

دوستدار قلب
بادام، فندق، پسته و چیزای دیگه ای به جز اینا پر از چربیای به درد بخور هستن چون شامل اندازه زیادی امگا ۳ هستن. گردو هم شامل امگا ۳ه اما بدیش اینه بدن ما امگا ۳ کمی جذب می کنه. البته وقتی که آجیل میل می کنین حواستون به اضافه وزن حاصل از اون باشه. اندازه چربی موجود در این دانه های روغنی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تخمین زده شده. واسه آدمایی که نگران اضافه وزن هستن پیشنهاد می کنیم روزانه بیشتر از ۵ عدد بادام یا پسته یا فندق و بیشتر از ۳ عدد میوه خشک مصرف نکنن. بقیه افراد هم دچار زیاده روی نشن.

منیزیم و کلسیم
میوه های خشک پر از منیزیم هستن و دانه های روغنی شامل اندازه زیادی کلسیم هستن. به خاطر همین این مواد غذایی باعث می شن بدن بهتر با استرس و بی حوصلگی مقابله کنه. از این گذشته این مواد غذایی از قلب مراقبت می کنه. منیزیم، مشکلات ضربان قلب رو برطرف می کنه و کلسیم، فشار خون بالا رو کم می کنه.

شامل آنتی اکسیدان
میوه ها درزمان روند خشک شدن مقداری از ویتامینا و مخصوصا ویتامین C و بعضی از ویتامینای گروه B رو از دست میدن. عوضش اندازه مواد معدنی آنتی اکسیدانی مثل سلنیوم و فلاوونوئیدها مخصوصا لیکوپن اونا بیشتره. دانه های روغنی مثل فندق، بادام و گردو منبع فوق العاده «روی» هستن که رادیکالای آزاد رو خنثی و سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنن.

دیابتیا
اطلاعاتی در مورد شاخص گلیسمی میوه های خشک وجود نداره. بهتره افراد دیابتی میوه های خشک رو بعد از غذا بخورن. در مورد مغزهای روغنی باید بگیم براساس یافته های پژوهشا، مصرف مقدار کمی از این مواد غذایی خطر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی در افراد گرفتار به دیابت نوع ۲ رو کاهش میدن.

منبع انرژی
میوه های خشک پر از قند و مواد معدنی بوده و پس پرکالری هستن. بادام، فندق و آجیلای دیگه هم پر از لیپیدها یا همون چربیا هستن. در واقع یه مشت کوچیک از میوه های خشک و دانه های روغنی منبع تامین انرژی واسه ورزشکارانه. اگه اهل ورزش هستین پیشنهاد می کنیم به جای مکملای غذایی از ترکیب میوه های خشک و دانه های روغنی استفاده کنین. اندازه مواد معدنی، گلوسیدها و لیپیدهای این مواد غذایی متعادل و یکدسته. البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که قند موجود در این مواد غذایی جزو قندهای کنه نیستن و خیلی زود وارد جریان خون می شن به خاطر همین بهتره بعد از اون نون کامل یا پاستا بخورین.

پیشگیری از فشار خون بالا
بدیش اینه در دنیای صنعتی امروز مردم بیشتر از مواد غذایی صنعتی و آماده استفاده می کنن و به خاطر همین مصرف نمک اونا هم بالا هستش. باید بدونین مصرف زیاد نمک، فرد رو در برابر فشار خون بالا قرار میده. میوه های خشک منبع پتاسیم هستن. پتاسیم انگار اثرات سدیم رو متعادل می سازه. علاوه بر این پتاسیم و منیزیم با گرفتگی عضلات مقابله می کنه.

ضد یبوست
یکی از کلی ترین فواید میوه های خشک اینه که سرشار فیبر هستن و به خاطر همین در رفع مشکل یبوست بسیار موثر عمل میکنن. زردآلوی خشک، انجیر و آلو خشک شامل بیشترین اندازه فیبرها هستن. واسه حل مشکل، پیشنهاد می شه روزانه یا بعد از صبحونه ۳ عدد از این میوه های خشک بخورین. البته باید به اندازه گلوسیدهای این مواد غذایی توجه کنین. پیشنهاد می کنیم خودتون دست به کار شده و آلو، زردآلو و انجیر رو خشک کنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در حالت عادی هیچ ماده غذایی مضر نیس به شرط اینکه در مصرف اون زیاده روی نشه. تا می تونین از نعمتای الهی استفاده و لذت ببرین. در کنار تغذیه مناسب، ورزش رو یادتون نره. روزانه دست کم بیست دقیقه پیاده روی کنین.

روزنامه آرزو

اخبار در رابطه :

مصرف آجیل ، چربیای بد بدن رو نابود می کنه

بخونین:مصرف روزانه یه مشت آجیل

این نوع آجیل ضد سرفه است

آجیل عید چیجوری درست می شه؟

همه چیز در مورد آجیل شب عید

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • و رو غنهای نباتی
  • این دانه آجیل رو نخورین