ارزش غذایی کرم کارامل و ژله | تغذیه سالم

 

 

در مقایسه کرم کارامل با ژله میشه اعلام کرد که کالری این دسر، به خاطر وجود شیر و تخم مرغ از ژله بیشتره چون ژله فقط کمی قند و ژلاتین داره که ژلاتین اونم جزو پروتئینای ناقص بوده و همه اسیدهای آمینه لازم رو نداره و نمی تونه مانند پاچه گوسفند، واسه استخون سازی به درد بخور باشه و این یه تصور اشتباهه که میگن: «واسه اینکه به پوکی استخون دچار نشی، ژله بیشتر بخور.» …

حسن ژله نسبت به کرم کارامل، فقط کالری پایینشه. یه واحد ژله ۵۰ تا ۶۰ کیلوکالری داره و مهم تر اینکه ژله ها، چربی ندارن و قندشون هم کمه. پس آدمایی که به دنبال کاهش وزن هستن، می تونن از این دسر به عنوان یه میان وعده شیرین بهره ببرن. ولی کرم کارامل، شکریه که گرما دیده و به شربت قهوه ای رنگی بدل شده و بعد تخم مرغ و شیر اضافه شده که باعث می شه تو یه واحدش، ۲۰۰ کیلوکالری انرژی به مصرف کننده برسه که از نظر اندازه انرژی ۲ تا ۳ برابر ژله چاق کننده است. درباره تخم مرغ باید بگیم که این ماده غذایی منبع مناسب پروتئین بوده و شیر موجود هم بر خلاف کلسیم فراوون، پرکالریه. البته اگه از نوع پرچرب باشه (پس نوع کم چربش رو به شما پیشنهاد می کنیم) و ترکیب این دو در کرم کارامل واسه افراد چاق و کسائی که دیابت دارن، به درد بخور نیس. یادتون نره که از نظر طبقه بندی دسرها، پرکالری ترین شون، بستنیا هستن، بعد کیک ها و کرم کارامل اما با رعایت نکاتی
میشه از اندازه انرژی شون کاست.

از نظر کارشناسان تغذیه، خوردن شکلای جور واجور دسر بعد از غذا مناسب نیس؛ مخصوصا افراد چاق در صورت نیاز می تونن از یه عدد خرما یا میوه استفاده کنن و این یه قانون نیس که حتما بعد از غذا دسر خورده شه بلکه بیشتر سلیقه ایه. با این حال خوردن میوه رو چند ساعت بعد از غذا به عنوان دسر یا میان وعده می شه پیشنهاد کرد. بعضیا فکر می کنن خوردن کرم کارامل و ژله باعث هضم بهتر غذا می شه که این فرضیه درستی نیس؛ چون نون و برنجی که ما می خوریم، خود دارای نشاسته بوده و همین مقدار واسه هضم غذا کافیه.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، بهتره ژله ، کرم کارامل و حتی بستنی رو با میوه تازه بخورین چون هر چی قدر اندازه میوه بیشتر و مقدار این دسرها کمتر باشه، واسه بدن سودمندتر بوده و ارزش غذایی بالاتری رو جفت و جور می آورد. به طور مثال، میشه واسه تنوع یه واحد از کرم کارامل رو همراه با سه تا چهار واحد میوه تازه خورد و از خوردن شون در کنار هم لذت برد. پس علاوه بر رعایت تنوع غذایی، نیازتون به خوردن یه میان وعده شیرین هم برطرف می شه.

 

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه