ارزش غذایی و فواید پرتقال و آب پرتقال برای سلامتی | تغذیه سالم

پرتقال از محبوب ترین میوه های دنیاس. این میوه از خونواده درختان مرکباته. اصل اولیه این میوه هنوز مشخص نیس اما بنظر میاد که هزاران سال پیش در آسیای شرقی کشت اون شروع شده باشه. امروزه در بیشتر مناطق گرمسیر پرورش این میوه رایجه. این میوه خوش طعم یه منبع سالم از فیبر، ویتامین C، تیامین، فولات و انواعی از آنتی اکسیدان ها هستش. علاوه بر اینکه این میوه طعم دوست داشتنی و خاصی داره خواص جالبی هم در اون هست. با هفت گنج همراه باشین تا با ارزش غذایی و فواید پرتقال و آب پرتقال واسه سلامتی بیشتر آشنا شیم.

فواید پرتقال واسه سلامت بدن

فواید پرتقال :

این میوه نوعای جورواجور با طعم و عطرای متنوعی داره ، ارزش غذایی مواد موجود در این میوه در هر صد گرم به این صورته :

کالری: ۴۷

آب: ۸۷٪

پروتئین: ۰.۹ گرم

کربوهیدرات: ۱۱.۸ گرم

شکر: ۹.۴ گرم

فیبر: ۲.۴ گرم

چربی اشباع: ۰.۰۲ گرم

چربی اشباع نشده: ۰.۰۲ گرم

امگا ۳ :۰.۰۱ گرم

امگا ۶ :۰.۰۲ گرم

چربی ترانس: ۰ گرم

کربوهیدرات :

پرتقال یه میوه کم کالریه و این میوه بیشتر از کربوهیدرات و آب تشکیل شده که با مقدار کمی چربی و پروتئین هم غنی شده. قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکاروز شکل غالب کربوهیدرات موجود در اون هستن. اونا مسئول ایجاد طعم و مزه این میوه هستن. با این وجود این میوه شاخص قند بسیار پایینی داشته و قند اون با سرعت کمی وارد خون می شه. همین امر این میوه رو به یکی از سالم ترین میوه ها تبدیل کرده.

از جمله فواید پرتقال داشتن داشتن مقادیر زیاد فیبره

این میوه مقدی منبع خوبی از فیبر هستش. پرتقالای بزرگ با وزن ۱۸۴ گرم می تونن ۱۸ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر رو تامین کنن. الیاف اصلی موجود در این میوه پکتین، سلولز، همی سلولز و لیگنینه. فیبر واسه سلامت بدن  خیلی خوبه و کلا الیاف فیبر واسه بهبود کارکرد دستگاه گوارش و تغذیه باکتریایی که در روده هستن، خوبه. هم اینکه فیبر می تونه در کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول هم به درد بخور باشه.

ویتامین و مواد معدنی موجود در پرتقال

این میوه یه منبع خوب از چندین ویتامین و مواد معدنیه. به خصوص ویتامین C، تیامین، فولات و پتاسیم از جمله ویتامینا و مواد معدنی مهم موجود در این میوه هستن.

ویتامین C: این میوه یه منبع خوب از ویتامین C هستش. پرتقالای بزرگ می تونن ۱۰۰ درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین رو تامین کنن.

تیامین: یکی از شکلای جور واجور ویتامین B یا همون B1ه. این ویتامین در طیف خیلی از مواد غذایی دیده می شه.

فولات: فولات یا ویتامین B9 یا اسید فولیک می تونه در بدن اثرات بسیار سودمندی داشته باشه و هم اینکه در غذاهای گیاهی متنوعی هم یافت شه.

پتاسیم: این میوه منبع خوبی از پتاسیمه. مصرف بالای پتاسیم می تونه دلیل پایین اومدن فشار خون شه و اثرات مفیدی روی سلامت قلب و عروق داره.

دیگه تریبات گیاهی :

این میوه پر از ترکیبات مختلفه. این ترکیبات گیاهی مسئول خیلی از فواید به درد بخور این میوه هستن. دو دسته از ترکیبات اصلی آنتی اکسیدانی این میوه ، کارتنوئیدها و فنلا هستن.

فنولیک :

یکی دیگه از فواید پرتقال وجود ترکیبات فنلی در اون هستش . این میوه  یه منبع خوب از ترکیبات فنلی مخصوصا فلاونوئیدهاه. این ترکیبات دارای خیلی از خواص آنتی اکسیدانی هستن.

دسته ای از فلاونوئیدهاه که در پرتقال خونی بیشتر دیده میشه آنتوسیانینا هستن. دلیل رنگ قرمز اونم همین آنتی اکسیدانه.

رنگ نارجی پرتقال و کارتنوئیدها :

همه میوه های خونواده مرکبات غنی از کارتنوئیدها هستن. این ماده از شکلای جور واجور آنتی اکسیدان هاست که مسئول رنگ نارنجی پرتقال همه.

بتاکریپتوکسانتین: از آنتی اکسیدانای کارتنوئیدی موجود در این میوه س که اتفاقا از فراوون ترین اونا هم هستش. بدن میتونه این ماده رو به ویتامین A تبدیل کنه. این ماده در مقادیر بالا در گوشت پرتقال هست. هم اینکه در گوجه فرنگی و گریپ فروت هم می تونین از اون بهره مند شید.

طعم ترش پرتقال با اسید سیتریک :

این میوه و دیگر میوه های خونواده مرکبات دارای مقادیر زیادی اسید سیتریک و سیترات هستن. این مواد دلیل طعم ترش این میوه هستن. تحقیقات نشون داده که اسید سیتریک و سیترات می تونن از سنگ کلیه جلوگیری کنن.

امتیازات بهداشتی و درمانی پرتقال :

تحقیقات انجام شده روی حیوانات و آدما نشون میده که مصرف منظم این میوه می تونه فایده های درمانی زیادی روی فرد داشته باشه.

سلامت قلب

بیماریای قلبی از شایع ترین عوامل مرگ در کل جهان هستن. فلاونوئیدها در پرتغال، به خصوص ماده هسپریدین می تونه اثرات حفاظتی در مقابل بیماریای قلبی داشته باشه. تحقیقات بالینی در آدم نشون میده که مصرف روزانه آب پرتقال به مدت ۴ هفته می تونه یه رقیق کننده خون طبیعی باشه و فشار خون رو کم کنه.

الیاف و فیبر این میوه هم نقش موثری داره. الیاف با کم شدن سطح کلسترول خون می تونن دلیل پیشگیری از بیماریای قلبی شن. روی هم رفته مصرف منظم این میوه واسه پیشگیری از بیماریای قلبی موثره.

پیشگیری از سنگ کلیه

این میوه یه منبع خوب از اسید سیتریک و سیتراته. این مواد می تونن دلیل پیشگیری از بروز سنگ کلیه شن.

پیشگیری از کم خونی از دیگر فواید پرتقاله

کم خونی به وجود اومده به وسیله کاهش مقدار سلولای خون  یا هموگلوبین هاس.خیلیا دچار کمبود خون یا کمبود آهن می شن ، با اینکه پرتقال منبع خوبی از آهن نیس اما یه منبع خوب از اسیدهای آلی مانند ویتامین C هستش که می تونه در بهبود جذب آهن و در نتیجه کاهش کم خونی اثر داشته باشه. در واقع هم ویتامین C و هم اسید سیتریک، جذب آهن از دستگاه گوارش رو بهبود میدن.

آب پرتقال

آب پرتقال :

آب پرتقال یه نوشیدنی عادی در کل دنیاست. یکی از تفاوتای اصلی بین آب پرتقال و خود این میوه اندازه الیاف اون هستش که طبیعتا در آب اون بسیار کمتره. این کاهش مقدار الیاف و فیبر می تونه روی افزایش قند خون اثر داشته باشه.

یه لیوان آب پرتقال مقدار مشابهی قند با میوه اون داره. درنتیجه مصرف این نوشیدنی به جای خود این میوه می تونه دلیل زیاد شدن وزن و افزایش قند خون شه.

در آخر باید گفت که آب پرتقال طبیعی قند زیادی نداره اما در مقایسه با میوه اون مصرف خود میوه به صورت طبیعی سودمندتره و ما اونو به شما پیشنهاد می کنیم.

مشکلات جانبی پرتقال

در کوتاه مدت این میوه مشکلات شناخته شده ای روی بزرگسالان نداشته. بعضی افراد ممکنه دچار آلرژی نسبت به این میوه باشن که بسیار نادره.

در آدمایی که سوزش معده دارن مصرف اون، می تونه علائم اونو بیشتر کنه. چون که این میوه شامل اسیدای آلیه.

خلاصه

این میوه از محبوب ترین و عادی ترین میوه های دنیاس. این میوه منبع خوبی از ویتامین C هستش. هم اینکه خیلی از ویتامینای دیگه و آنتی اکسیدانا هم در این میوه وجود دارن ، به خاطر همین این میوه می تونه واسه کاهش خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و سنگ کلیه رو بسیار به درد بخور باشه، پیشنهاد میشه روزانه یه عدد از این میوه رو در برنامه غذایی خود بذارین .

واسه مطالعه بیشتر در مورد آشنایی با خواص و مضرات پرتقال می تونین این مطلب رو بخونین:

آشنایی با خواص و مضرات پرتقال

منابع استفاده شده : medicalnewstoday , whfoods

.

منبع : ۷ganj.org