ارزیابی میزان نمک در غذاها | تغذیه سالم

آزمایش اندازه نمک در غذاها

تغذیه

فهرست زیر، راهنمای خوبیه واسه غذاهایی که انتظار میره مقدار زیادی نمک دارا باشن. همیشه باید واسه باخبر شدن از اندازه نمک (سدیم) مواد غذایی، برچسبای غذایی رو توجه کرد.

فهرست زیر، راهنمای خوبیه واسه غذاهایی که انتظار میره مقدار زیادی نمک دارا باشن. همیشه باید واسه باخبر شدن از اندازه نمک (سدیم) مواد غذایی، برچسبای غذایی رو توجه کرد.

غذاهای شامل نمک اضافه شده

تعداد خیلی از غذاهای فرایندشده، شامل نمک هستن. عادی ترین اونا در زیر اومده ان:

* غلات صبحونه

* نونا، مخصوصا شکلای جور واجور معطر

* بیسکویتا، همه نوع شیرین و شور

* پنیرهای سخت، مانند چدار، پارمیسان و گودا

* پنیرهای نرم، که برخلاف انتظار، بعضی از شکلای جور واجور تولید شده اونا ممکنه اندازه بالایی نمک دارا باشن.

* چیپسا، بیسکویتای پنیردار، کلوچها، کیکا و مغزهای شور

* ساندویچا؛ ممکنه تعیین اندازه نمک ساندویچا مشکل باشه؛ چون معمولاً در برچسب روی اونا، جزئیات تموم مواد غذایی به کار رفته، بیان نمی شه.

اما شما همیشه اندازه نمک ساندویچا رو بالا فرض کنین.

* سوپا (کنسرو و یا منجمد شده)

* تموم ماهیای دودی شده و گوشتای نمک سود

* غذاهای حاضری مانند غذاهای شامل گوشت و سبزیا

* پیتزاها

* هر نوع برگر گوشت یا سبزی

* سوسیس و کالباس

* سبزیای کنسروی

* سسای سالاد

* سسا، از جمله سس گوجه فرنگی و سویاسس

* کیکا و دسرهای تجاری

* بعضی نوشیدنیا

برچسبای تغذیه ای

بهتره آدما به جای مصرف غذاهای حاضری، از غذاهای خونگی استفاده کنن.

باتوجه به قوانین موجود، تولید کنندگان باید مواد موجود در اجناس رو روی بسته بندی اونا فهرست کنن؛ اینطوری که، ماده ای که در اون اجناس بیشتر به کار رفته در اول فهرست، و ماده ای که در کمترین مقدار در محصول هست، انتهای فهرست آورده شه.

متأسفانه تولید کنندگان، مقدار دقیق هر ماده رو در غذا مشخص نمی کنن.

تازه این مقررات هم تنها مربوط به مواد غذایی کلی در غذاهاه؛ نه طعم دهنده هایی مانند نمک!

هم اینکه قانونی به نام قانون ۲۵ درصد در مورد مواد غذایی مرکب هست و این بدون معناست که اگه هر جزء از غذا، کمتر از ۲۵ درصد از کل غذا رو شامل شه (مانند سسِ سالادِ ساندویچ)، احتیاجی نیس که تولید کنندگان، اجزاء تشکیل دهنده اون قسمت رو ذکر کنن.

یعنی، نمیشه از روی برچسب فهمید که در سس، نمک هست یا نه.

واسه تعیین اندازه نمک دریافتی، باید محتوای سدیم رو در عدد ۲/۵ ضرب کرد.

دلیل اینکه به چه دلیل در جداول برچسبای غذایی به جای نمک، سدیم نوشته می شه اینه که هرچند سدیم به عنوان ترکیبی فعاله که در بالا بردن فشار خون مؤثره؛ اما بیشتر خریداران مواد غذایی، به اشتباه مقدار سدیم رو همون اندازه نمک در نظر می گیرن و در نتیجه تصور می کنن که اون ماده غذایی نمک کمی داره.

امروزه بیشتر مصرف کنندگان اصرار دارن که در برچسبای غذایی، اندازه نمک هم قید شه تا فهم اون آسون تر شه.

خیلی از برچسبا هم جداول کوچیکی واسه اطلاعات تغذیه ای دارن که در اون مقدار سدیم ذکر نشده.

پس، اگه رژیم کم نمک شدیدی دارین، از هرگونه غذای حاضری که جزئیاتی در مورد محتوای نمک (سدیم) نداره دوری کنین.

در نظر داشته باشین که هر جزء از ماده غذایی که شامل کلمه «سدیم» باشه (مانند بی کربنات سدیم) شامل سدیمه.

حتی در مواردی که احتمال وجود اون کمتره (مثل نوشیدنیای شیرین گازدار) و یا وقتی که فقط در مقادیر کمی وجود داشته باشه.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری؛ متخصص تغذیه

.

منبع : pezeshk.us