ارزیابی قدرت بالاتنه در آقایان و بانوان | ورزش

 قدرت بالاتنه درزنان و مردان رو  مورد آزمایش قرار می دیم  بعد قدرت قسمت بالا و پایین بدن رو مورد مقایسه قرار می دیم .در حالیکه  ممکنه خانمها به نسبت سایزشون قدرت معقولی دارا باشن، اما مردها بطور متوسط قوی تر هستن.  

این مسئله در مورد قدرت قسمت پایین بدن و هم اینکه قدرت قسمت بالای بدن هم صدق می کنه. خانوما تستوسترون (هورمون اصلی عضله سازی) کمتری تولید می کنن، و نسبت به مردی که با همون شدت تمرین می کنه توده خالص عضلانی کمتری پرورش میدن.

اما زنان هنوزم می تونن با پیروی از یه برنامه تمرینی متعادل، به قدرت زیادی برسن. البته یادتون نره که قبل از شروع هر رژیم غذایی یا روتین ورزشی با پزشکتون مشورت کنین.

قدرت

قدرت، به وسیله مقدار وزنی که شما می تونین فقط یه بار اونو تکون بدین اندازه گیری می شه. تمرینات عادی واسه اندازه گیری قدرت عبارتند از اسکات، پرس سینه، و ددلیفت. اما اسکات، بهترین ملاک واسه اندازه گیری قدرت پایین تنه س.

مقایسه رکوردهای اسکات مربوط به وزنه برداران زن و مرد با وزن برابر، نشون میده که زنا، بیشتر از ۶۵ درصد از مقدار اسکات یه مرد، نمی تونه اسکات بزنه. بهترین رکورد اسکات یه خانوم، ۶۰۰ پوند و واسه یه مرد ۱۰۰۰ پونده.
 

نوع فیبر و جواب

در حالیکه زنان مشابه مردان به تمرینات مقاومتی جواب نشون میدن، اما اندازه فیبر عضلانی تند انقباض در مردها بزرگتره، و نسبت فیبر تند انقباض به کنه انقباض هم در اونا بیشتره. فیبرهای تند انقباض به قدرت عضلانی کمک بیشتری می کنن، و نسبت فیبرها و هم اندازه اونا، عوامل مهمی در اندازه قدرت بشمار می رن.

بخاطر این واقعیت که زنان چربی درون ماهیچه ای بیشتری نسبت به مردان دارن، مسئله سخت تر می شه. در مدت و تمرینات برابر، خانوما می تونن مشابه مردان به تمرین جواب بدن، اما این تفاوتا در قدرت کل، همیشه پا برجاست.

تستوسترون

تستوسترون، یه هورمون آنابولیکه که به شما کمک می کنه عضله بسازین. به عنوان یه زن، تنها جایی که تستوسترون تولید می کنین، در غدد آدرنال شماس و شما کمتر از ۱۰ درصد تستوسترون یه مرد متوسط رو تولید می کنین.

تستوسترون شما، بدون این دست اون دست کردن بعد از تمرینات مقاومتی سنگین، عکس العمل نشون داده و زیاد میشه، اما بیشتر لازمه اون هستش که شما دست کم با وزن ۷۵ درصدی از بیشترین حد یه تکرارتان تمرین کنین! تمرین کردن با این سطح از شدت، زمان بره، و به داشتن فوت وفن خوبی هم نیاز داره. اگه می خواین بیشترین حد بهره رو از تمرینتان ببرین، باید اول مهارتتان رو بالا برده، بعد بطور مرتب وزن زیاد کنین.

 
قدرت قسمت پایین و بالای بدن

زنان کلا قدرت پایین تنه کمتری نسبت به مردان دارن، اما این مسئله هنگام مقایسه قدرت بالا تنه روشن تره. اما نگران نباشین، این اختلاف با تمرین منظم قابل اصلاحه. با گذشت زمان، فرق بین قدرت بالا تنه و پایین تنه شما کمتر به چشم میاد.

شما باید روی تمرینات سنگین و ترکیبی (چند عضله ای) که قدرت رو زیاد می کنن تمرکز کنین، و با تعداد تکرارهای کمتر تمرین کنین. با یه تمرین همیشگی شما می تونین با در نظر گرفتن محدودیتای قدرت، این اختلاف جنسیتی رو برطرف کنین.

.

منبع : mihantaz.com

جمع آوری به وسیله بخش ورزش و سلامت سایت