ارزیابی سه گونه رژیم متداول امروزی | رژیم غذایی

در این بخش سایت دکتر سلام توضیحاتی درباره رژیم دکتر فیل میده یعنی کلا توضیح میده که رژیم دکتر فیل چه نوع رژیمیه و مشکلات اونو هم مورد بررسی قرار میده بعد ان رو بر مبنای گروه خونی مورد موشکافی قرار میده بعد رژیم کانادایی رو توصیف کرده  و تاثیر ورزش بر لاغر شدن رو هم میگه و در آخر مشخصات رژیمای مدرن  رو بررسی کرده  و فرق اونو با رژیمای دیگه میگه

معمولا آدمایی که دچار زیاد شدن وزن هستن مدعی ان که رژیمای جور واجور تغذیه ای رو امتحان کردن، هر کدوم هم بی نتیجه بوده و از رژیم گرفتن خسته شدن. در این مطلب به ۳ رژیم متداولی که افراد دارای اضافه وزن اونا رو امتحان کردن می پردازیم و به اشکالات اساسی هر کدوم از اونا می پردازیم و در آخر درباره رژیم مدرن، درست، موثر و مهمتر از همه بی خطر می گیم.

رژیم دکتر فیل

دکتر فیل مک گرا یکی از روان شناسا بالینی در تگزاسه که روی افراد دارای اضافه وزن تحقیقاتی انجام داده اون میگه کاهش وزن با تغییر روانی کم کم به تغییر در عادات تغذیه ای منجر می شه. مشکلی که افراد بدون این دست اون دست کردن پس از شروع رژیمای معمولی پیدا می کنن، وسوسه واسه خوردنه که یکی از عوامل شکست واسه کاهش وزنه. هم اینکه عقیده داره که آدما به دلیل ترس نمی تونن احساسات مربوط به بیش خواری خود رو بگن. اگه مردم واسه زندگی خود برنامه منظمی دارا باشن و هفت راه حل موفقیت در رژیم ایشون رو دنبال کنن، شانس بیش تری واسه موفقیت در کاهش وزن دارن. در این رژیم بر تغذیه سالم و داشتن انتظارات واقعی از زندگی هم تأکید شده. یکی از مسائل مورد توجه، تعادل در مصرف بعضی از اجناس غذایی رژیم دکتر فیله. در این رژیم غذایی بر مصرف گروه های غذایی خاصی تأکید نشده و فقط پیشنهاد شده که فرد روش تغذیه درست رو در کنار تمرینات ورزشی اجرا کنه.

اشکالات رژیم دکتر فیل:

یکی از رژیم شناسا دانشگاه بِرکلی کالیفرنیا اعلام داشته که پیشنهادای دکتر فیل اصلاً ابتکاری نیستن و فقط پیشنهاد عمومی حساب می شن. البته این حقیقت که فرد لازمه ۲۴ ساعت شبونه روز و هفت روز هفته قوی باشه وراهکارهای ارائه شده واسه تغییر رفتار چندین ساله واسه کاهش وزن، نکات مثبتی هستن اما بعضی از راهکارهای کنترل تغذیه و احساسات به نظر راحت می رسن، ولی کنترل اونا به صورت عملی، فرد رو با مشکلات زیادی مواجه می کنه.

رژیم براساس گروه های خونی

این رژیم با در نظر گرفتن گروه خونی افراد تنظیم می شه. مثلا هرکی گروه خونی O داره باید فقط گوشت بخوره و هرکی گروه خونی A داره باید رژیم گیاهخواری داشته باشه.

اشکالات رژیم براساس گروه خونی

این رژیم از نظر علم امروزی، بسیار بی ارزش چون آدما ژنتیک و پیچیدگی زیادی دارن وصرفا با گروه خونی نمیشه رژیم غذایی اونا رو تعیین کرد وپیروی از رژیم گروه خونی هیچ وقت تنوع نداره. هم اینکه وقتی سن افراد بالا میره شرایط پزشکی خاصی واسه اونا ایجاد می شه. بیماریایی مثل دیابت، افزایش فشار خون و بیماریای قلبی باعث می شن فردی که گروه خونی O داره از مصرف زیاد از حد گوشتا دوری کرده و مصرف میوه جات و سبزیجات خود رو زیاد کنه. با به کار گیری این رژیم اگه تغییری در غذاها ایجاد نشه ممکنه واسه فرد مشکلات جدی به وجود بیاد. مصرف لبنیات در کسائی که نبود تحمل لاکتوز دارن، بدون توجه به گروه خونی، مشکل بوجود میاره. محدودیت مصرف لبنیات هم باعث دریافت کم کلسیم و مشکلات به وجود اومده به وسیله اون می شه. آدمایی که کمبود ویتامین یا کم خونی دارن باید گوشت بیش تری مصرف کنن تا مقدار کافی پروتئین به بدنشون برسه و این مسأله به گروه خونی ارتباطی نداره. رژیمای نامتعادل در دراز مدت فرد رو در خطر کمبودهای تغذیه ای قرارداده و سلامتی افراد رو به خطر میندازه چون در خیلی از شرایط پزشکی باید رژیمای خاصی گرفته شده و آدما به دقت تحت نظر قرار گیرند. کسائی که بیماریایی مثل دیابت، بیماریای عروق خونی، مشکل در کارکرد کبدی یا بیماریای کلیوی دارن، نمی تونن از رژیم گروه خونی استفاده کنن.

رژیم کانادایی

تب رژیم کانادایی بدیش اینه همه جا رو گرفته، در حالیکه این روش واسه کاهش وزن سریعه وخاص ورزشکارایی بود که واسه آماده شدن در رقابتای کشتی یا بوکس و نظایر اون ناگزیر بودن خیلی سریع وزن کم کنن و خودشون هم می دونستن که این کاهش وزن، به دلیل غلط بودن روش، موقتیه و وزن از دست رفته دوباره برخواهد گشت و بدن هم نسبت به رژیمای کاهش وزن بعدی مقاوم تر هم می شه. چون این روش براساس افزایش مصرف پروتئینا و کاهش شدید مصرف کربوهیدرات هاست، در آخر بعد از یه مدت کوتاه، فرد از این چگونگی خوردن خسته شده و تمایل پیدا می کنه تا به روش قبلی خوردن یعنی مصرف کربوهیدراتا و نشاسته ها برگرده و این احتمال هم هست که میل و ولع به خوردن نشاسته از گذشته هم بیشتر شه. به هر حال، حتی اگه مصرف نشاسته به وسیله فرد به قبلی برگرده، به دلیل به هم خوردن تعادل آنزیما و هورمونایی که سوخت و ساز نشاسته ها و پروتئینا رو تنظیم می کنن، حتی کم مقدار مصرف نشاسته، باعث زیاد شدن وزن یهویی وزن می شه.

نقش ورزش در رژیمای کاهش وزن

رژیمای الان اصرار دارن از ورزش به عنوان شرط لازم کاهش وزن، استفاده حداکثری ببرن. اولویت با ورزشای هوازیه نه غیر هوازی. تازه ورزش نباید اجباری باشه بلکه باید اختیاری باشه. بعضی ورزشا نه فقط وزن رو کم نمی کنن بلکه ممکنه باعث زیاد شدن وزن هم بشن. هیچ کسی منکر این نیس که اگه فردی ورزش مناسبی رو با رعایت اصول علمی (مانند گرم کردن قبل از ورزش و…) بکنه و ورزش متناسب با فیزیک و فیزیولوژی بدنش بکنه، از فواید سلامتی بخش ورزش بهره مند می شه؛ ولی فواید سلامتی بخش به معنی کاهش وزن نیس. یعنی ممکنه عضله فردی که ورزش انجام می دهد قوی تر شه، تنفسش بهتر شه، اعتماد به نفسش هم بهتر شه، جریان خونش بهتر شه و اتفاقات به درد بخور دیگری هم بیفته ولی وزن کم نشه که هیچ بلکه بیشتر هم بشه. بعضی از ورزشا مخصوصا ورزشای بی هوازی عضله میسازن و عضله تازگیا بوجود اومده وزن داره. این وزن تازگیا بوجود اومده با وزنی که ما با سختی با کمک کم خوری در رژیمای الان کم می کنیم، سر به سر می شه و بعضی وقتا وزن حتی افزایش هم می یاید. رژیمای مدرن، اجرای ورزش رو به صورت دلخواهی آزاد می گذارن تا از نظر روانی اگه فرد ورزش کرد و خسته و خمیر شد، انتظارات آنچنانی از رژیم نداشته باشه و با خود بدین شکل کنار بیاد که من این ورزش رو به میل شخصی خودم و فقط واسه سلامتی انجام می دهم و حساب سلامتی عمومی رو با سلامتی خاص به وجود اومده به وسیله کاهش وزنش جدا می کنه.

رژیمای مدرن چه ویژگیایی دارن که اونا رو از بقیه شکلای جور واجور برنامه ها جدا می کنه

اگه به برنامه های رژیمی جور واجور که در دنیا متداوله نگاه کنین، متوجه می شید که این برنامه ها هرچند وقت یه بار، مقدار غذای برنامه غذایی رو کم می کنن؛ طوری که در دفعات چندم، دیگه مراجعه کننده از گرسنگی ملول می شه و یا از خوردن غذاهای خام و آب پز و نظایر اون دلزده می شه. مزیت رژیم تجویز شده مدرن اینه که معمولا مقدار غذای رژیم رو کم نمی کنیم؛ بلکه معمولا مقدار غذای رژیم رو تقریبا ثابت نگه می داریم و بعضی وقتا با کمک ویتامینا و بعضی وقتا قرصای گیاهی و یا دمنوشای گیاهی سوخت و ساز رو افزایش می بدیم. طبیعتا بعضی افراد ممکنه به خاطر شرایط شون نتونن ویتامین و قرص گیاهی مصرف کنن. با اینکه ظاهر رژیمای مدرن مشابهه ولی با کمک روشای علمی، راه کاهش وزن رو به آخرسر می رسانیم. پایه رژیمای مدرن، هماهنگی هوشمندانه ساعت مصرف قرصا و ویتامینا و بعضی وقتا دمنوشای گیاهی براساس شرایط بدنه. با اینکه ظاهر رژیما مشابهه ولی نکته ظریف، تشخیص فرقای جزیی بین افراده که تشخیص اون تنها و فقط بردوش متخصص تغذیه است.

.

منبع : hidoctor.ir