:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت

sabzfile.com

 

یکی از مباحثی که توجه بسیاری از روانشناسان و مربیان را به خود جلب کرده است مبحث اختلالات رفتاری است، توجه به اختلالات رفتاری کودکان در محیط خانواده،مدرسه،اجتماع و با گسترش اصول علمی اصول روانشناسی افزایش یافته است.خوشبختانه اخیرا والدین و مربیان بهداشت روانی کودکان به اندازه بهداشت جسمانی آنان علاقه مند شده اند و مراجعه آنان و متخصصان اعصاب و روانشناسان و مشاوران تربیتی برای حل مشکلات رفتاری کودکان موید این بذل توجه است.

نقش خانواده،یک نقش همه جانبه است که فرد را تحت تاثیر تنظیمات همه جانبه از قبیل بیولوژیکی، شناختی،هیجانی و اجتماعی قرار می دهد تا بتواند درآینده تبدیل به یک بزرگسال سالم ایده آل و موفق شود، بنابراین خانواده قادر است با حمایت از فرزندان خود آنها را از عواقب اجتماعی که در اینده ممکن است برای آنها بوجود آید،محافظت کند و با آموزش مهارت های مختلف،فرد را برای مقابله  با مشکلات اجتماعی که در آینده ممکن است برای آنها بوجود آید،محافظت کند و با آموزش مهارت های مختلفَ،فرد را برای مقابله  با مشکلات اجتماعی در آینده تجهیز نماید. (اریکسون[1]،2011).

اختلالات رفتاری، اختلالی است که در آن پر تحرکی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. 3 تا 5 درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع‌تر است.  ممکن است در بعضی بیشتر علائم پر تحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی‌توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از 7 سالگی شروع می‌شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌گردد.

( نجفی،1391).  مشکلات رفتار ی،یکی از شایع ترین مسائل دوران کودکی است را که رابطه بین کودک و محیط را خدشه دار می سازد.این مشکلات،اطلاعات مهمی را در خصوص نیازهای کودک،تکالیف مربوطه و جهت گیری درمان ارائه می دهد.یک رفتار هنگامی مشکل آفرین تلقی می گردد که برای فرد و دیگران،مزاحمت ایجاد کرده و زندگی عادی آنان را مختل گرداند.(گلدشتاین[2]،1995) و یا مشکل رفتاری هنگامی به وجود می آید که الگوهای رفتار،به محیط و فرصت های یادگیری خلل وارد سازند.(ساندز[3]  و همکاران،2002). در میان گروه های مختلف کودکان با نیاز ویژه، کودکان دارای اختلال اوتیسم،دسته ای از کودکان هستند که هم در زمینه ارتباطات اجتماعی و هم درزمینه رفتار مشکلات فراوانی دارند.کودکی را دارای اختلالات رفتاری می داند که رفتارهایش به اندازه ی نامناسب است که شرکت او در کلاس درس،باعث در هم گسیختگی،حواس یا آشفتگی ذهنی است،کودکان و نوجوانان در دوره ای از تحول سیر می برد که تغییرات سریع در قلمرو زیستی،رفتاری،شناختی،عاطفی از ویژگی ها بارز آن به شمار می رود.این تغییرات رشدی ناخواسته فشارهایی را برای کودکان و نوجوانان تحمیل می کنند بخشی از این فشارها ناشی از تغییرات عادی رشد می باشد مانند تغییرات هورمونی.(بیت[4]،2012).همان طور که می دانید عوامل زیادی وجود دارد که بر کودکان و نوجوانان استرس وارد می کند از جمله این عوامل می توان به فشار دوستان برای مصرف مواد و سیگار،تغییر مدرسه و اختلاف و کشمکش بین والدین و یا فشار خانواده برای پیشرفت تحصیلی در مدرسه اشاره کرد.آشفتگی های روانی در کودکان به شکل های مختلف مانند اختلالات رفتاری نظیر نافرمانی،پرخاشگری،نقص قوانین،افسردگی،اضطراب و انواع ترس ها،فرار از خانه و مدرسه و مصرف الکل و سیگار و سایر موارد بروز می نمایند.(کار[5]،2010،به نقل از محمد خانی و اسکندری،1388).نحوه بروز مشکلات در کودکان و نوجوانان متفاوت است،این نوع مشکلات می توانند عواقب و پیامدهای متعددی را برای کودکان در پی داشته باشد.آنها در آینده از جریان اصلی جامعه در می افتند و به عواقبی مانند بی کاری و بی خانمانی و سایر مشکلات دچار می شوند(هندرن[6] ،2010،ترجمه نوری قاسم آبادی و همکاران،1388،بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت،2009).مهم ترین پژوهش های انجام شده با استفاده از آزمون راتر شیوع مشکلات رفتاری از 4 درصد تا 23 درصد گزارش شده است(راتر،1994).اختلال رفتاری کودکان،اختلال های شایع وناتوان کننده ای هستند که برای معلمان،خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد می کنند و با بسیاری از معضلات اجتماعی همراهند.محققان دریافته اند که اختلال رفتاری نخستین بار در سال های آغازین دوره ابتدایی مشاهده می شود(یوسفی،1376).اغلب کودکان و نوجوانان با اختلال رفتاری،احساسات منفی دارند و با دیگران بد رفتاری می کنند.در بیشتر موارد،معلم ها و هم کلاسی ها،آنان را طرد می کنند و در نتیجه فرصت های آموزشی را کاهش می یابد.(براون و پرسی[7]،2007). انواعی از الگوهای رفتاری غیر انطباقی نشان داده شده توسط کودک هستند که با یک معیار اجتماعی و قراردادی و نسبی مغایرت داشته و با چنان فراوانی و شدتی بروز می کنند که بزرگسالان صاحب قدرت و اختیاری که در محیط کودک زندگی می کنند آن را در اوضاع و احوال مذکور بیش از حد لازم کم یا زیاد تشخیص می دهد(راس[8]،ترجمه مهریار،1376).تربیت کودک را باید از همان آغاز تولد و حتی از دوران حسی شروع کرد،زیرا شخصیت کودک در همان پنج سال اول زندگی پایه گذاری می شود(شکوهی،1383).

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دیدگاه های نظری در مورد رضایت مندی زناشویی

 1Ericsson

[2] Goldstein

[3] Sands et al

[4] bit

[5] Kar

[6]Hndrn

[7] Brown and Percy

[8] Ross